Intsu on tänäaamuna, heti kun silmänsä auki saanut, niin lähtenyt hammaslääkäriin. Oih,voih,kun nimittäin edellisyönä,olenko narskutellut hampaitani,kun yöllä heräsin ja kielellä tunsin,että toisesta etuhampaasta ylhäältä iso pala pois! Mä muistin,että minulla on apteekista ostettua paikka-ainetta,jota voi esim. ulkomailla hätätapauksessa käyttää. Tuntui, että hätätapaus on,sillä minulla oli heti aamulla kahdeksalta yksi palaveri ja päivällä muitakin ja asioiden hoitoa.Minä jo yöllä yritin sitä väliaikaispaikkaa taiteilla hampaaseen. Niinkuin arvata saattaa,niin ei siitä mitään tullut :) Kyllä se itse aine ois ollut muuten hyvä ja muotoutunut paikaksi,mutta se väri!!! Se oli niin,niin hohtavan valkoinen,että ei kenelläkään ole niiiin valkoisia hampaita ja mun harmahtavan luonnonvaaleissa se paikka loisti kuin fosfori :) :) Sepä vasta kaamea oli. Ei muuta kuin rapsutin sen pois ja pakko oli asioille lähteä ja yrittää vain olla, että ei niin leveesti hymyilisi. Täksi aamuksi sain ajan ja nyt on hampu entistä ehompi!
Kävin kaupassa,kotiin tulin ja sit vein koiruusen lenkille ja napsin muutaman kuvan lenkkipolkumme varrrelta.

1913553.jpg
Tässä ekaksi tätä syksyn ruskaa. Minä niin sydämeni pohjasta nautin kauniista luonnosta ja syksyinen ruska on todella kaunista.

1913554.jpg
Meidän lähellä on museo ja vähän käytiin koiran kanssa tätä museoaluetta kiertämässä. Tää on ollut joskus vuosina 1808-1809 venäläisetn tukikohtana ja siitä on kyllä tarinaa,mutta en mä nyt siihen puoleen jaksa syventyä. Minä en kauhean innostunut historiasta ole. Minusta ei tulisi historian tutkijaa. Kyllä toki jotain pitää tietää siltäkin saralta,mutta silti minulle riittää elää täysillä tää päivä,tämä hetki.

1913556.jpg
Museon pihalla aittoja.Siellä on aika monia rakennuksia,mutta en kaikkia kuvannut.( huom. Kaisa ystäväni: nää museokuvat ovat selvästi sinua varten erityisesti,ettet unohda mistäpäin olet lähtöisin!)

1913559.jpg
Tuulimyllykin löytyy. Taas heilahtanut kuva. Tosi hankala kuvata,kun koiran hihnaa pitelin toisessa kädessä ja koira hyppeli iloisena sinne ja tänne.

1913561.jpg
Vielä tää yksi kuva museolta, talaksesta, jossa vanhaa kirkkovenettä säilytetään.

1913562.jpg
Lenkkipolkumme varrelle sijoittuu myöskin tää koulu. Meidän kaikki viisi lastamme ovat käyneet ala-asteensa tässä koulussa, joten monet joulujuhlat ja vanhempainillat olen minäkin tuolla ollut.

1913564.jpg
Sitten vielä kauniita pihlajanmarjoja! Nämä ja monta muutakin näkymää lenkkipolun varrelle sijoittuu, mutta tässä edes jotain. Sitäpaitsi ei me ihan aina samaa reittiä kulje.

Sitten mä tulin tänne tarjoamaan teille kinuskipiirakkaa tälläkertaa. Mä taas tässä  yhtenä päivänä vietin leipomispäivää. Leivoin kaikenlaista, mutta sen leipomispäivän päätteeksi tein tään piirakan.

1900753.jpg
Tää on todella makea ja hyvä ja taatusti vie kielen mennessään. On kyllä aika suuritöinenkin,ei siis mikään pikaleivos,mutta vaivan arvoinen.Sit tietysti sekin,että siinä on kyllä paljon rasvaa ja sokeria ja mä en kovin saa sitä syödä, kun on myrkkyä mun diabetekselle. Mutta kyllä terveille ihmisille ja vieraille kiva tarjottava. Ei se haittaa jos kylässä syö jonkun epäterveellisen joskus,mutta aah,niin hyvän. Laitan tähän ohjeenkin.

PEHMEÄT KINUSKILEIVOKSET

-4 kananmunaa
-1dl sokeria
-1,5dl vehnäjauhoja
-1tl leivinjauh.
Munat ja sokeri vatkataan kuohkeaksi vaahdoksi. Kuivat aineet sekoitetaan vaahtoon. Seos levitetään leivinpaperinpäälle ja paist. 220 astetta,kunnes pinta saa kauniin värin. Paistunut pohja kumotaan odottamaan pöydälle leivinpaperin päälle.(niinkuin kääretorttupohjatkin). Sitten tehdään vielä toinen samanlainen pellillinen pohjaa.

TÄYTE

-3dl kermamaitoa (puolet kermaa ja puolet maitoa)
-1dl sokeria
-3dl vehnäjauhoja
-2 kananmunaa
- kaksi neljäsosadesilitraa perunajauhoja.
Aineet sekoitetaan kattilassa ja kuumennetaan. Kun seos on kuumentunut ja saostunut, niin kattiala pois liedeltä ja  lisätään:
-100g notkeaa voita
-2tl vanilliinisokeria
-4 raastettua omenaa
Nämä sekoitetaan kuumennetun,vähän jäähtyneen seoksen joukkoon. Levitetään täytteeksi  sen pöydällä odottavan ekaksi paistetun pohjan päälle.(tämä täyte on muuten mainio ja maistuva täytekakkujen väleihinkin)
Sen jälkeen kumotaan toinen paitettu pohja tuon päälle. Sitten tehdään vielä kuorrutus.

KUORRUTUS
-3dl kermaa
-1,3dl sokeria
-1,4dl fariinisokeria (melko tummaa)
-2tl voita
-2tl vanilliinisokeria
Aineet sekoitetaan keskenään ja keitetään kattilassa ihan koko ajan sekoittaen .(palaa helposti pohjaan) Niin kauan sekoitetaan ja keitetään, kunnes kinuski muuttuu paksuksi. Seos levitetään paksuuntuneena välittömästi piirakan päälle. Mä leikkaan sen heti paloiksikin. Otan ison terävän veitsen ja kastan joka välissä sen veitsen kylmään veteen, että se leikkaa terävästi, eikä tarttuile kuorrutkuseen.
Sitten vain kahvin kanssa nauttimaan :)