Mitäpä tässä. Vähän kirppis ohjelmaa katsoin tv:stä. Minusta kun siinä on, kuinka ollakaan, aina mielenkiintoinen se käsityöosio. Tänäänhän siinä ommeltiin muovikasseista hattuja ja koreja. Minulla kyllä oli käsityö kädessä, mutta en mä suinkaan mitään tehnyt valmiiksi. Päinvastoin purkasin kokonaan neulomani sukat, jotka tein sukkaklubin langasta! Ei ollut niin kivan näköinen kuin lankana ja tuli liian pienet aikuiselle, koskapa se lanka oli hyvin ohutta. Nyt meni into siihen lankaan, mutta kunhan aikaa kuluu, niin keksin siitä jotain muuta.
Silitettäviä pyykkejä olisi ja yhtä ja toista puuhaa. Myöhemmin iltapäivästä on pesisottelukin. Jossain välissä ruokaakin täytynee laittaa. Jälkkärin tein jo. En mä nyt niin kauheen usein jälkkäreitä tee, mutta nyt taas innostuin .

1882795.jpg

Tää ei ole varsinaisesti kakku, vaikka siltä näyttää,kun mä tein sen taas irtopohjavuokaan. Tää on vaniljahyytelö. Varmaan tääntapaisia ohjeitakin löytyy, mutta mä sävelsin ohjeen itse :) Laitan sen teillekin. Vielä ei olla maistettu, mutta ainakin tässä vaiheessa luulen,että hyvää tuli.

VANILJAHYYTELÖ
  • 4dl vaispautuvaa vaniljakastiketta  Mulla oli Flora Vanillaa,joka on vähärasvainen.
  • 1prk maitorahkaa
  • Fazerin sininen suklaalevy
  • 7 liivatelehteä
Vatkataan vaniljakastike kuohkeaksi vaahdoksi. Siihen lisätään maitorahka. Isosta suklaalevystä yli puolet  pienitään pieniksi paloiksi ja sekoitetaan joukkoon.
Sitten valmistetaan liivate tavalliseen tapaan. Liotetaan kylmässä vedessä pehmeäksi. Kiehautetaan pinessa tilkkaa vettä. Otetaan kattila pois hellalta ja jäähdytetään vatkaamalla muutama minuutti ja kaadetaan liivateseos koko ajan sekoittamalla vaniljavaahtoon. Laitetaan johonkin astiaan. Sen vois laittaa hienommin nätin malliseen kupuun tai vuokaan, josta sen voi yön yli hyydytettynä kumota tarjoilulautaselle. Sitten raastoin suklaalevystä jäänyttä loppua koristeeksi pinnalle. Siitä vielä, että minusta tuo ei kaipaa lisämakeutta mutta jos joku haluaa tuostakin makeamman niin voihan aina sokeria lisätä.

1882793.jpg

Tässä on sitten suurempi versio siitä liinasta minkä tein aikaisemmin. Lupasinhan tehdä tään mallin isompanakin, joten tässä se nyt on olohuoneen toisella pöydällä. Malli siis uusimmasta Kauneimmat Käsityöt-lehdestä. Tämä on miltei mallin mukainen. Tuon valkoisen pykäreunan lisäsin malliin ja mallissahan liina oli yksivärisenä valkoisena. Mutta kun mä en millään osaa tehdä prikulleen mallin mukaista, vaan mun pitäää saada vähän aina tehdä omia sovellutuksia.  Olkoon tää nyt sitten sitä "taiteilijan vapautta" :)