Viime päivinä olen häärinyt omenoiden parissa,mutta näytänpä ensin taas valmistuneita Etiopian nuttuja. Ne lähtevät myös Mallin matkaan Keniaan. Kiva tehdä ja vielä,kun tietää,että varmasti menevät perille.



Tyttövauvalle tälläinen nuttu/mekko. Langat on jämiä.


Sit tässä tavallisemmassa Afrikan nutussa myös jämälankoja.



Meidän omassa puutarhassamme ei ole omenapuita,mutta yhdeltä miniältäni sain omppuja aikalailla ja olen niille koettanut keksiä käyttöä. Hilloa en viitsinyt tehdä niistä,enkä mehujakaan,joten jotain muuta sitten.


Työmiehille,jotka tulevat lounaalle,niin laitoin yhtenä päivänä jälkkäriksi omenakiisselin,jota vaniljakastikkeen kera syötiin.



Joku muu päivä saivat jälkkärinä omenaista hedelmäsalaattia. Tähän tuli 5 pienhköä omenaa,2banaania,1 mandrariini ja iso tölkillinen ananasta. Ananastölkin liemen kaadoin salaattiin ja vielä vähän vettä. Makeutusaineella vähän lisämakua.



Eilen oli jälkkärinä kaura-omena hyvettä. Siihen on monia ohjeita pikkuisen eri verisoilla. Minun omaan tuli ensin 6 pienehköä omenaa kuutioiksi. Sekoitin niihin 2rkl vaaleaa siirappia ja 2tl kanelia.  Laitoin ne vuokaan. Sitten vajaa dl sokeria ja 2,5 dl kaurahiutaleita ,sekä 70g voisulaa ja kaadoin vuokaan ne päälle. paistoin 200 asteisessa uunisssa noi 20 min. Sitten tarjosin vaniljajäätelön kanssa.



Vielä olen tehnyt useampia pellillisiä omppupiirakkaa,jota olen pakastanut vierasvaraksi. Tähän ohjeen pitäis löytyä sivupalkista. Mun tavallisella piirasohjeella,joihin mä vaihtelen eri päällyksiä. Tässä on päälle ensin laitettuna vaniljavanukasta ja sen päälle omenaa ja kanelia.

Maistuvaa viikonloppua myös sinulle!