En meinaa keksiä mitä päivitän,kun käsityössä on menossa kovin salaisia joulupukin juttuja. Noh,yhtenä päivänä tein mosaiikkimaljakon aivan vaan itselle jouluksi. Eikä sitä edes julkeisi kenellekkään antaa. Se on vähän sellainen hömpötys:)

 

mosaikmalja.jpg

Tälläinen värikäs siitä tuli. Aivan vaan sen mukaan millaisia mosaiikkipaloja mitä mulla sattui olemaan. Sitä en suunnitellut mitenkään,kunhan vaan laitoin paloja.Silikonilla kiinnitin ja ne tahtoi lusitella,enkä ole oikein tyytyväinen kiinnitykseen. Voi olla,että jotkut paloista otan irti ja yritän uudelleen.

 

valoissa.jpg

Se on aika kiva,kun on valot sisällä. Kuva ei tee yhtään oikeutta sille.

 

bulllaaa.jpg

Leiponutkin olen,pelkkää pullaa. En muista koska olisin aikaisemmin leiponut pelkästään pullaa! Nä on kanelipullia tai kuten lapsenlapseni sanoo,kiemurapullaa:)

 

bitkot.jpg

Parit pitkotkin tuli ja toiseen humsahti sokeria vähän yli äyräiten. Se on hyvin kuvaavaa mun sen päivän touhuiluksi.sillä siihen leipomispäivään liittyy tarina.

Minun  piti muka maanantaiaamuna mennä Lidlliin heti kun se aukee,niin hakemaan pikkulikoille joulua ajatellen sellaista hammaslääkärin hoitosettiä. Enhän mä muistanut. Koko päivän mietin,että niinkuin mulla ois ollut vielä sillepäivälle jotain muutakin mitä mun piti muistaa. Ei tullut mieleen. Illalla muistin ja niin Lidlliin,no en enää löytänyt ja ajttelin,että ne ovat menneet kaikki. Tiistaina sitten olin tehnyt pullataikinan nousemaan ja ruuanlaitto oli alkanut,kun miniäni soitti,että hänen ystävänsä(joka on myyjänä Lidllissä) oli kertonut,että anoppisi etsi eilen sieltä leluja,eikä löytänyt,että hän on nyt nähnyt,että niitä on vielä muutama. Niin pullataikina jäi yksin kotiin nousemaan ja ruuanlaitto keskeytyi. Otin kattilat sivuun ja levyt pois päältä ja minä kauppaan. Niin löysin ne joulupukin salaisuudet. Mulle alkoi tulla kaiken kanssa se tuttu kiire. Tulla tohotin kovalla kiireellä,niin kodin ulkorappusissa astuin jotenkin sivuun ja alkasin kaatumaan. Otin seinästä tukea oikealla kädellä ja just pysyin pystyssä,mutta se tiiliseinä sillai niisti tuon oikean käden kyynerpäähän asti.

 

etusormi.jpg

No ei oikein pahasti käynyt. Nyt mulla on laastari tuossa oikean käden nimettömästä. Just olen toisesta kädestä saanut sen puukon viillon paranemaan. Tiili veti tuosta sormesta ihon rullalle ja kynsikin halkesi. Käsivarressa oli punainen jälki kyynärpäähän saakka ja kyynärpää verisenä märstinä. Ihmettelin kun takin hiha säilyi ehjänä. Ja voi juku,jos oisin siihen kiveykselle kaatunut,niin ois voinut käydä vaikka miten pahasti. Pääsin säikähdyksellä,mutta tuo sormi on ollut uskomattoman jomottava. Yölläkään ei sen vuoksi saanut nukuttua. Niin ja tuon kaiken myötä se leipominenkin vaikeutui huomattavasti ja ruuanlaitto. Vähän aikataulustakin myöhästyin ja miehet pääsi syömään puoli tuntia myöhemmin kuin tavallista.

 

lihapullllat.jpg

Tarjoan teille vielä lopuksi lihapullia a`la Intsu. 400g nauta-sika jauhelihaa,3kananmunaa, yksi suuri sipuli pilkottuna,reipas 1,5dl maidossa turvonneita korppujauhoja ja 2tl suolaa. Nämä sekoitetaan keskenään ja sitten vain pyöryköiksi ja uuniin. Tää on mun perus versio,harvoin teen tälläisenään. Yleen sä laitan esim paprikaa,sipulikeittopussin,pegonia ,sieniä ja mitä milloinkin sattuu olemaan.

Kiitos kommenteista ja käynnistä! T.Intsu