Nyt kun on syksy ja koulut ovat alkaneet muutama viikko sitten,niin kaikenlaista on koulunkäymisestä puhuttu. Mummin mussukoita on eskarissa,alakoulussa,yläkoulussa ja lukiossakin. Pitkästä aikaa tuli koulujen alkamisen myötä mieleeni tapaus,josta poden huonoa omaatuntoa,vaikka uskonkin,että olen saanut anteeksi. Minun lempiaineeni oli koulussa äidinkieli. Todistuksessakin komeili äidinkielestä kymppi. Myös kymppi oli kirjallisesta ja suullisesta esityksestä. Ei kyllä uskoisi tänäpäivänä,kun tässä koneen ääressä tulee jatkuvia kirjoitusvirheitä! Osasin lukea jo hiukan alle 5v. Sitten ollessani tokalla luokalla,niin luokkatoverini yksi Pirkko ei osannut vieläkään lukea. Opettaja keksi,että laittaa käytävälle minut ja Pirkon,että rauhassa siellä opettaisin Pirkkoa lukemaan. Mua risoi se käytävälle joutuminen. Yleensähän ,jos oli tehnyt jotain pahaa niin käytävälle komennettiin. Olisin kovasti halunnut olla tunnilla. Mä sen suuren harmituksen jollain tavalla kohdistin Pirkkoon,että on hänen syy,kun minunkin pitää olla käytävällä. Niinpä se minun antamani tukiopetus oli sellaista ,että mä koko ajan solvasin Pirkkoa. Mä haukuin " Kyllä sinä olet tuhannen tomppeli,etkö sä nyt tuotakaan osaa. Et sä kyllä mitään opikkaan,voi että sä olet tyhmä". En yhtään tajunnut,että jos joku oli tyhmä,niin kyllä se olin minä joka noin toista haukuin. Voi,jos ja kun tämä tyttöparka oppi lukemaan,niin kyllä minun ansiota se ei ollut. Anteeksi Pirkko. Oli se kyllä opettajankin syy,ei tuon ikäinen pikkutyttö voi olla tukiopettaja,ei olisi ollut minun tehtävä. Joo,se siitä. Sitten kässyihin.

 

Nellalle.jpg

Sude sanoi,että minulla taitaa sukitettavia riittää. Hän on siinä oikeassa ja vieläkin monet pitäsi neuloa. Nää on ihan tavalliset paitsi varressa ja sitten lavan etuosa on pikkupalmikkoa. Musta lanka seiskaveikkaa ja valkoinen jotain vanhaa ja langassa on viehkeä kimalle,joka ei kuvassa oikein näy.

 

j%C3%A4mistely.jpg

j%C3%A4mistakaa.jpg

Patalappu edestä ja takaa. Joka raossa pitää yrittää jämiäkin kuluttaa.

 

Ettiopia.jpg

Sitten vielä tein tämän Etiopian nutun. Tässä on osa langasta seiskaveikkaa ja osa pehmoista vauvalankaa. Vauvalangan neuloin kaksinkertaisena,kun se oli niin ohutta seiskaveikan rinnalla.

 

riikki.jpg

riikinhelma.jpg

riikikanava.jpg

Tuo virkkaamalla tekemäni riikinkukkotaulu on vuosia sitten tehty ja olen sen täällä esitellyt. Otin sen vain tähän,kun nyt on menossa kanavatyönä riikinkukko taulu. Tykkään riikinkukoista,niin halusin vähän samaa sarjaa virkatun kanssa. Tää ei valmistu aikoihin,kun teen silloin tällöin vaan. On niin paljon kaikenlaisia kässyjä mitä haluan tehdä ja monenlaista muutakin elämässä.

 

Etupiha%20Airin.jpg

Tämä ihana syksyn kukkakuva ei ole pihastani,vaan ystäväni etupihalta pieni kohta. Hän on voittanut pihakilpailuja ja tää piha on kyllä upea varhaisesta keväästä myöhäissyksyyn. Hän on aivoinfarktin saaneen miehensä omaishoitaja. Hän silti jaksaa puuhata kaikkee puutarhassa,leipoo ja kestitsee vieraitakin. Hänellä on ikää 84v !!

Kivaa syysviikkoa ja kiitos. Intsu