Seurakunnassani on huomenna keväiset lähetysmyyjäiset. Sinne menen jo aamusta myyntipöydän taakse ja kyllä siellä suurinpiirtein koko päivä menee. Minäkin olen monien muiden lailla viettänyt tänään leipomispäivää, että saan muutaman piirakan viedä sinne. Toki mä kotiinkin leivoin samalla yhtä ja toista. Lämmin päivä ja keittiöni oli kuin pätsi!

1523023.jpg

Tässä nää mun tuhertamat piirakkani. Ekana makea Mummin Omenatorttu,sitten Juusto-parsakaalipiirakka ja vielä Kinkku-sieni-paprika juustopiirakka.
Mä olen silloin tällöin tuota Mummin Omenatorttua täällä vilautellut erilaisin versioin,joten nyt laitan teillekin ohjeen.En muista mistä sen olen saanut,mutta kyllä tuo ohje on mulla yli 20v ollut.
       Mummin  Omenatorttu
   1 dl sokeria
   2 munaa
   munat ja sokeri vatkataan vaahdoksi
   0,5 dl  vehnäjauhoja
   0,5 dl  perunajauhoja
   1,5 tl leivinjauhetta
   kuivat aineet yhdistetään ja sekoitetaan muna-sokeri vaahtoon.
   Taikina kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun matalaan torttuvuokaan.
   Paistetaan 2oo asteisessa uunissa noin 15min.

   Jäähtynyt torttu kostutetaan laimennetulla sitruunan mehulla (olen kostuttanut myös sittis-limpsalla tai
   ananasmehulla.)
   Tortun päälle levitetään 2 dl raastettua omenaa ja sen jälkeen kermakuorrute.

       Kermakuorrute
   2 dl kuohukermaa
   3 kananmunan keltuaista
   hiukan vajaa 1 dl sokeria
   Vatkaa aineet kattilassa tasaisekseksi seokseksi ja kuumenna kiehuvaksi.
   Sekoitalla puulastalla koko ajan. (palaa tosi herkästi pohjaan )
   Anna kiehua 3-5 min.
   Jäähdytä sekoittaen ja lisää 1 tl vanilliinisokeria.
   Kaada seos tortun päälle.
   Kun torttu on täysin jäähtynyt,niin voit laittaa koristeeksi mitä ikinä keksit. Mä nyt laitoin viinirypäleitä
   ja huomenaamulla laitan vielä nomparellejä. Toisinaan olen laittanut suklaata ja persikkaa ym.