Pikkuhiljaa jotain pientä jouluvalmistusta olen minäkin saanut aikaiseksi,vaikka apaattisella mielellä olen ollutkin. Viikko sitten Lankavassa näin kivan joulukuusen mallin ja ohjeetkin,niin pitihän minunkin kokeilla.

 

siilen%20kanssa.jpg

Tälläinen kuusesta tuli. Mä en laita tähän kuuseen mitään koristeita,enkä valoja. Minusta se on hyvä näin,kun langassa on aika voimakas kimalle. Lanka on Alizen pörrölankaa. Siilimuori on vaan tullut kuusesta suojaa hakemaan. Saas nähdä ilmestyykö tonttusia myöhemmin kuusen juurelle. Laitanpa teillekkin teko-ohjeet.

 

verkko.jpg

Pakalta leikattiin puoli metriä tommosta verkkoa. Ja se leikattiin/muotoiltiin tuollaiseksi puolikuun muotoiseksi. Oiskohan nuo verkon reiät olleet 1cm kertaa 1cm. Tuosta tulee kaksi kuusta.

 

palanen.jpg

Nimittäin tuo pala leikataan keskeltä puoliksi. Tulee tuollainen kartion mallinen pala.

 

virkataan.jpg

Sitten aletaan virkata kaksinkertaisella langalla siten,että koukku pistetään reiästä läpi ja vedetään lanka koukulle. Langat on siis työn alapuolella. Sitten koukku seuraavasta reiästä ja vedetään langat läpi ja virkataan siitä ketjusilmukka. Taas koukku seuraavasta reiästä läpi ja vedetään ketjusilmukaksi.

 

edistyy.jpg

Näin jatketaan koko verkko täyteen. Minusta sillä ei ole merkitystä mistä reunasta aloittaa. Alapuolesta tulee työn oikea puoli. Lopuksi ommellaan sivureunat ynteen kartioksi. Kai ne vois virkkaamallakin yhdistää,mutta minä ompelin.

 

kuusi.jpg

Siinä kuusi on kasassa ja valmiina. Minä sitä vähän vielä harjasin.

 

tortut.jpg

Joulutortut olen leiponut ja ne ovat pakastimessa. Enenpää en tee. Tiedän,että meillä menee niitä niin vähän. Minä en tortuissa käytä luumuhilloa,kun emme tykkää.

 

piparit.jpg

Pipareitakin yhden satsin tein.

Oikein Hyvää Itsenäisyyspäivää jokaiselle!

Kiitti vierailusta ja kommenteista! T.Intsu