Nyt on tarkoitus jäädä joululomalle ja pitää täältä taukoa ja keskittyä oman perheen joulun odotukseen ja sitten itse jouluun. Joka päivälle on muka niin kaikenlaista puuhastelua. Käsiytöt on tehtynä ne mitä jouluksi aioin. On tietysti monta kässää kesken,mutta niillä ei ole kiirettä. Ei edes tällä.

 

480.jpg

Kirjon tämmöstä joululiinaa. Hiljakkoin sen aloitin ja tiesin ,ettei se ehdi jouluksi,enkä edes yrittäny. On vaan niin nautinnollista kirjoa,niin samapa tuo koska valmistuu:) Olen joskus tään ystävältäni saanut. Kellot ovat aiheena seuraavassakin työssä:)

 

aihiot.jpg

Ostin taannoin Parkanon kehräämöstä tämmösiä puisia kelloja. Mä maalasin sisukset oranssilla. Keltaiseksi olisin halunnut,mutta mulla ei ollut keltaista maalia,joten tuo saa kelvata.

 

Virkatut%20kellot.jpg

Päällystin ne virkkaamalla.

 

kellot%20riippuu.jpg

Siinä ne roikkuu tuikku-sydän jutskassa. Mä siirrän ne vähän paremmin kunhan ennätän. Tuossa ne ovat vasta kokeiluasteella.

 

enku%20ja%20kaurat.jpg

Taas olohuoneen pöydällä monia vuosia sitten Dubaista tuomani helmiliina.

 

suklaakakku.jpg

Pikkuhiljaa leipomuksetkin etenee. Tämä on idioottivarma suklaakakku. Ei koskaan lässähdä edes minulla. Ja helppo ei vatkaamisia,kunhan vain aineita sekoitellaan.

SUKLAAKAKKU

Ensin 150g sulatettua voita laitetaan kulhoon. Lisätään 2dl piimää ja kolme munaa. Sekoitellaan. Tuohon seokseen lisätään jauhoseos vähän kerrallaan. 5 dl vehnäjauh. 3dl sokeria,3tl vaniljasok. 2,5tl soodaa, reipas 0,5dl kakkaota. Tuo jauhoseos sekoitetaan muitten aineiden joukkoon. Kevyesti sekoitellaan,että aineet tasaantuu. Ei vatkata . Sitten isoon voideltuun vuokaan. Vuoka non 1,8dl. Tai voidellaan vukaspraylla kuten minä teen. Paist. 175 ast. noin 45 min.

 

k%C3%A4%C3%A4re.jpg

Gluteenittoman kääriksen tein. Tässä ei ole täytteenä kuin mansikkahilloa. Mulla on haasteellista leipominen,kun pitää olla gluteenitonta laktoositonta ja sitten vielä diabeetikon.

 

piparit.jpg

Pipareita tein yhden mummin Pimun kanssa. Hän on 18v,mutta ollaan yhdessä heille leivottu pipareita ainakin 14v. Se on meidän kahden jouluperinne. Kaikkiin lapsenlapsiin suhteeni on vähän erilainen ja ainutkertainen. Jokaisella on juuri se ikioma paikka mummin sydämessä,isommilla ja pienemmillä. Viimeviikolla olin parina päivänä kaitsemasta 2v pojan vesseliä. Eilen olimme mieheni kanssa seurakuntamme joulujuhlassa ja 7v prinsessani pääsi mukaan,kun siellä oli lapsiaiheista ohjelmaa. Oli hauska näytelmä:Pipsan ja Töpselin jouluseikkailu ja sitten lasten Jippii kuoro lauloi. Siinäkin kuorossa yksi mummin mussu laulaa,hän on 6v.

 

yksit.jpg

 

Kimaltaa.jpg

kuusi%20enk.jpgkuusi%20l%C3%A4hi.jpg

Kuusi.jpg

Joulukuusen toimme eilen tupaan. Voi kuinka mä tykkää ,kun on joulukuusi. Isäntä kasaa kuusen,laittaa kynttilät ja latvatähden ja minä saan koristella sen. Mä laitan aina nauhat vaakatasoon,kun olen nähnyt,että monet laittaa pystysuunnassa,mutta mä tykkään näin. Nauhoja olen neulonut itsekin pörrölangasta kolmella silmukalla. Vahinko kun latvatäti ei tullut kuvaan  mukaan.Tai on se,mutta ei erotu juuri lainkaan. Vanhin poikani on sen minulle tehnyt. Jokaisesta koristeesta ois voinut ottaa lähikuvan. Monet ovat itse tehtyjä tai niillä on joku tarina mistä ne ovat lähtöisin.

Mutta se kaikkein tärkein joulussa on Jeesuksen syntymä. Tää kaikki muu hössötys on joulun kaunista satua.

Mutta parhain lahja on se,että Jeesus tuli maailmaan. Jeesus on maailman Ruhtinas,eikä ainoastaan maailmaan. Vaan Jeesus on minun Kuninkaani,minun Herrani ja minun Vapahtajani.

Jokaiselle henkilökohtaisesti toivotan rauhaisaa ja Siunattua Jeesuksen syntymäjulaa!!

Monin kiitoksin:Intsu