Taas meidän perheessä arki on alkanut. Mieheni on mennyt töihin ja minä kotona yksikseni touhuilen. On niin ihanaa,kun mieheni on ollut lomalla ja on tapahtunut kaikkee ja kuljettu vaikka missä. Viime viikkokin mennä hurahti kuin siivillä. Ollaan oltu pesisottelussa,olin neuletapaamisessa Seinäjoen Tikkuajissa ja yhdessä oltiin meidän seurakunnan johtavan pastorin 50v synttäreillä. Mökillä ois ollut hommaa,mutta ei taaskaan sinne ehditty. Isossakyrössä olisi ollut ne upeat markkinat,mutta nekin jäi käymättä.

Jotakin käsityötä olen tehnyt kaiken aikaa. Nyt näytän tämän yhdelle pojanpojalle tekemäni asustesetin.

 

asustesetti.jpg

Nämä olen pelkästään automatkoilla tikutellut. Lapaset ovat tapani mukaan kaksinkertaiset. Lankana seiskaveikka.

 

mansikkaloota.jpg

Paljon aikaa olen kuluttanut marjojen kanssa. Ostellut olen mansikoita,joita ollaan paljon syöty. Tämän laatikollisen perkasin ja laitoin pienissä erissä pakastimeen talven varalle.

 

puutarhamarjat.jpg

Poiminut olen ja putsaillut myös viinimarjoja. meillä on vielä yhdessä paikassa,lisää,mutta ne eivät olleet aivan kypsiä.

Tässä on vähän kirsikoitakin. Niitä on vielä paljonkin puussa kypsymistä odotellen.

 

Mustikat.jpg

Mustikoita oli ämpärillinen. Rasiat loppui ja laitoin ne peiniin muovipussukoihin ja pakastimeen. Pakastin alkaa olle niin täynnä,että täytyy sieltä syödä ruokia pois. Ei voi leipoakaan,kun ei mahdu pakastimeen.

 

viinimarjakiisseli.jpg

Sen verran mitä puunaisia viinimarjoja oli,niin mä ne käytin. Tein ruualle jälkkäriksi tämmösen kiisselin

 

viinimarjapiirakka.jpg

Sekä leivoin piirakan.

Punainen viinimarja-vaniljapiirakka.

2kananmunaa ja 2dl sokeria sekoitetaan keskenään. Lisätään sekoittaen 2dl kylmää maitoa. Sitten 4 dl vehnäjauhoja,joihin on sekoitettu 3tl leivinjauhetta. Lopuksi mukaan sekoitetaan 125g sulanutta voita. Vuokaspraylla suhkuttelin vuuan ja kaadoin taikinan vuokaan. Päälle jauhepussista ten vaniljakastikkeen ja ripottelin aika paljon punaisia viinimarjoja ja vähän sokeria. Sitten vain 200 ast. uuniin ja paistetaan kypsäksi. Pohjaa ois voinut vaikka esikypsentää esim 10min ja sitten vasta laittaa kastikkeen ja marjat. No minä tein omalla tavallani. Mulla ei yleensäkään mitään niin tarkkoja ohjeita ole tai onhan niitä,mutta en niin pikkutarkasti noudata. Säveltelen itse:) Mutta tuo piiras ainakin tuli tosi hyvää,vaikka ei ulkonäkö niin kaunis olekaan.

Kiitos teille taas ja kivaa viikkoa! T.Intsu