Tulihan tehtyä blogin Tesa haastoi minut vastamaan yhteentoista käsityöaiheeseen kysymykseen. Kiitos Tesalle haasteesta:) No,kysymykset ovat kyllä,sanoisinko kinkkisiä,mutta yritetään.

1.Mikä on kunniahimoisin käsityöhaaveesi?

No voi sentään. En mä tiedä onko tuo koko sana kunnianhimoinen mulle ollenkaan sopiva,mutta kyllä mulla kaiken näköisiä haaveita ja suunnitelmia on isoistakin töistä mitä vois joskus toteuttaa. Esim virkata takkahuoneen kahteen aika isoon ikkunaan verhokapat. Ajatuksissa on myös lasitetun terassin ikkunoihin yltympäri virkata kappaverhot. Mallejakin olen katsellut. Eism. tälläisiä.


verho 1.jpg

Yhdestä Filethäcklen-lehdestä tuota mallia katselin.

verho 2.jpg

Toinen mieluinen ehdokas olisi joku tälläinen. Saa nyt nähdä toteutuneeko joskus.


2. Mikä on ollut kunniahimoisin toteutuneista käsitöistä?

Taas se kunnianhimoisin sana! Enkä mä tässäkään kohtaa kunniahimoisesta osaa sanoa,mutta ehkä suuritöisin on ollut avioliiton alkuvaiheessa ohuesta kalalangasta virkkaamani parisängynpeitto. Mulla vaan ei sitä enää ole,en tiedä mihin se on näiden 40-vuoden aikana joutunut. Sen sijaan kuvasin muutaman rakkaan käsityöni tai semmosen joista itse tykkään.


Veijon paita.jpg

Tää on yksi sellainen. Jo kauan sitten miehelleni neuloma paita. Se oli aika suuritöinen,kun on kirjoneuletta ja palmikkoja. Siinä on palmikkoa myös koko takaosa ja hihatkin.


Rauttis.jpg

Tämä pieni yksinkertainen rautalankatyö on minulle merkityksellinen,koska se on mun eka rautalankatyö.


paperikukka.jpg

Sitten mä kovasti tykkään tästä paperinarusta tekemästäni seinäkoristeesta. Ei tää kuva nyt kyllä tee sille lainkaan oikeutta.


3.Jos sinulla olisi aikaa ryhtyä tekemään käsitöitä,jääkö joskus aloittamatta,kun ei osaa päättää mitä?

Ei taatusti jää. Ja aika käsitöiden tekoon otetaan vaikka mistä:)


4. Mitä käsityötä teet mieluiten?

Kyllä se virkkaus varmaan on kaikkein eniten minun juttu,vaikka tykkään kovasti myös neuloa,ristipistoista,kirjonnasta yms.


joutsentyö.jpg


5.Liittyykö ammattisi käsin tekemiseen?

Minähän olen nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä. Tätä ennen olin sellaiset 18v meidän rakennusfirmassa ja kyllä työ siellä käsillä tekemistä on.


6.Vallitseeko työpisteessäsi(tai missä ikinä välineitä säilytätkään)totaalikaaos vai narskuvanpuhdas säntillisyys.

Ei oikein kumpikaan. Ei ihan aina se säntillisyys,mutta kaikin tavoin koetan ylläpitää järjestystä.

enkhylly.jpg


7. Mitä käsityömateriaalia sinulla on varstossa valmiina odottamassa,mutta et ole koskaan tehnyt siitä mitään. Kuinka kauan olet sitä säilönyt.

Ei minulla oikeastaan ole sellaista,josta en olisi jotain tehnyt.


8.Millaisessa mielentilassa teet käsitöitä?Korskuen kohti kunniakasta lopputulosta kaamealla faartilla? Nautiskellen,rauhoittuen? Miten?

Koskapa minä teen niitä joka raossa,niin eiköhän käsityöni ole kokeneet tunteitteni koko kirjon:)

9. Nyt alkaa mielikuvitus loppua näiden kysymysten kanssa,mutta oletko sinä keksinyt joskus mielestäsi jonkun aivan uuden idean tai toteutustavan käsitöissäsi.

Mulla on varmaan joka työssä omaa ideointia ja omintakeisuutta. Mä kyllä katson mallia jostain,mutta harvoin pystyn tehdä tismalleen mallin mukaisen:D


10.Minkä kouluarvosanan antaisit käsityötaidoillesi?

Mä ajattelisin 8,mutta kun näin,että Tesa antoi 8 omille taidoilleen,niin jos rima on näin korkea,niin en mä saa kuin 7.


Mikä on sinulle rakkain jonkun muun tekemä käsityö?


idin tekemää.jpg

Eiköhän ne ole äitivainaan lukuisat kirjontatyöt mitä hän on minulle aikoinaan tehnyt. Tuossa kasassa ei ole kuin osa niistä.


Tähän kuuluisi keksiä 11 uutta käsityöaiheista kysymystä valitsemilleni blogilaisille,mutta ehei minä myös laitan eteenpäin vastattavaksi nää kinkkiset:)

Näihin haastan vastamaan: Marjut, Simppeleistä silmukoista,Helkky virkkaa, Seijasisko,Daisy Silmukoiden ketjusta ja vielä Minna:Tarinoita ryytimaan reunalta;Palava lanka ja poriseva pata.