Kerron tässä alkupuolella ensin  jotain ja mennään sitten siihen kirjallisuuteen Aluksi tietysti kässyt.

pienelle%20Nellalle.jpg

Nämä lasten perussukat sain valmiiksi. Hassusti kuva hämää,niinkuin toisen sukan varsi olisi pidempi,vaan ei ole. Punainen lanka on Lotte. Vaaleasta langasta en tiedä mikä oli,jostain ale laarista ostettu ja siinä on pieni viehkeä kimalle.

 

haukka.jpg

Eilen aamulla kun herättiin,niin oli ensi lumi maassa. Hui! Lumi on nyt jo sulanut. Onneksi. Kun viimetalvena kaaduin niin pahoi seurauksin,niin pelkään lunta ja jäätä. Mulle jäi oikein sellainen kauhu.

 

piha-aitta.jpg

Piha-Aitan kattokin oli valkoisenaan.

 

tuukan%20laatikko.jpg

Nämä kukkaset ovat sinnitelleet vaan lumenkin kanssa.

 

orvoi.jpg

orvo.jpg

Samoin nämä orvokit. Niitä on vaikka kuinka paljon tuossa hietapihassa. Emme ole niitä kylväneet,jostain ovat keksineet tuohon tulla ja näin syyspuoleen nousevat sisukkaasti joka vuosi.

Sitten kirjoihin/lehtiin.

 

hiljaisuus.jpg

Viimeksi olen tainnut lukea tämän Laila Hirvisaaren kirjan. Oli kai tässä isojakin asioita,mutta minulle tää jäi jotenkin liian vaisuksi.

Seuraavaksi mä ruokakaupassa käydessäni ostin vitosen pokkarin. Sen oli kirjoittanut Nobel palkittu kirjailija ja kannessa luki,että kirja on täynnä viisautta ja kauneutta. Voi kauhistus millainen kirja. Todella irstas ja kaikki sen henkilöt olivat toisiaan kohtaan hyvin pahansuopia. Mitään viisautta ja kauneutta en löytänyt. Tosin en mä jaksanut lukea aivan puoleenväliinkään. Yleensä mä annan ystävilleni ja tutuilleni kirjoja eteenpäin. Silti mulla on paljon kirjoja. Tuota kirjaa en voi kenellekään suositella ja viskasin kirjan roskiin!!

 

Cilka.jpg

Netin maailmoista mä olen tilannut muutamia kirjoja. Olen lukenut tuolta kirjailijalta kirjan Auschwitszin Tatuoijan ja se oli niin,niin paljon ajattelemisen aihetta antava ja jännittävä. Ei meinannut malttaa kädestään laskea. Siinä oli julmuuksia,epätoivoa,ystävyyttä ,uskoa ,toivoa ja rakkauttakin. Tää kirja on vähänkuin jatkoa sille. Siksi mä tuon tilasin. Ja olen aloittanut vasta tuon lukemisen. Näin,että olisi ollut tilattavissa myös Auschwitzin apteekkari,mutta siinä se apteekkari on Hitlerin puolella valmistaa myrkkyjä ja sitä en halua lukea.

 

K%C3%A4tk%C3%B6paikka.jpg

Tämä on vanha kirja ja tuon olen lukenut kolme kertaa!! Ja vieläkin joskus sen taas luen. Se kertoo Hollantilaisperheestä. Siinä oli isä ja kaksi tytärtä ja tätejä ja kaikkea muuta porukkaa asui heidän kanssaan. Heillä oli kelloliike. He alkoivat kotiinsa piilottaa juutalaisia joutumasta keskitysleirille. Jäivät kyllä kiinni ja joutuivat itsekin sinne. Kirjassa on niin paljon kaikenlaisia tapahtumia. Suosittelen jokaiselle. Kauheasta ajasta huolimatta tässä kirjassa oli paljon sitä viisautta ja kauneuttakin. Lainaanpa kirjasta yhden esimerkin lastenkasvatuksesta. Corrie oli silloin ollut pikkutyttö ja jossakin yhteydessä opettaja oli lukenut nuoresta miehestä jonka kasvoille eivät sukupuoliset synnit vielä olleet tehneet varjoja. Corrie tiesi ,että sukupuoli tarkoittaa tyttöä tai poikaa ja hän tiesi mikä on synti,mutta itsekseen ihmetteli mikä on sukupuolinen synti. Sitten yhdellä junamatkalla kysyi isältään mitä ovat sukupuoliset synnit..Isä oli kauan aikaa hiljaa ja nosti sitten pään yläpuolelta verkosta heidän matkalaukut lattialle ja pyysi Corrieta kantamaan ulos. Corrie yritti,mutta sanoi,että ovat liian raskaat. Isä sanoi,niin ovat ja isä joka pyytää pientä tytärtä kantamaan niin suurta taakkaa on omituinen.Niin on tietämisen kanssakin. Muutamat asiat ovat liian painavia lapsen kannettavaksi,kun kasvat aikuiseksi jaksat kantaa sellaisen iedon Nyt sinun täytyy luottaa siihen,että minä kannan sen puolestasi.

 

 

Mofongo.jpg

Tilaukseeni kuului tääkin kirja. Olen lukenut Cecilia Samartinilta sellaisen kirjan kuin, Kaunis sydän ja se oli hyvä,niin arvelin,että tämäkin. Kirja ilmeisesti kertoo 8-vuotiaan sydänvikaisen pojan tarinan.

 

meren%20rukous.jpg

Olen lukenut Hosseini tuotantannosta kaikki suomeksi ilmestyneet teokset,Leijapoika,Ja vuoret kaikuivat ja Tuhat loistavaa aurinkoa. Kaikki hyviä kirjoja. Tuo tilaamani kirja on väkevä runoteos pakolaisten matkasta meren yli ja kuinka elämä saattoi päättyä meren syvyyksiin. Tuosta kirjasta tekijäpalkkiotkin hän lahjoitti pakolaijärjestölle heidän auttamiseen.

 

latvian%20lapaset.jpg

Vielä tilasin  Latvian lapaset kirjan. Tässä on upeita kirjoneule lapassia. Katsokaas!

unikkolapaset.jpg

ruusulapaset.jpg

orvokkilapaset.jpg

Nämä ja monia muita ihania malleja ohjeineen. Aivan sormet syyhyää päästäkseni kokeilemaan jotain mallia.

 

No tiedättekkös,kun pitkän pitkästä aikaa lähdin maski päällä ruokakauppaan,niin minähän jemmasin itselleni kolme lehteä Olisi tehnyt vielä monia muita lehtiä mieli,mutta kyllä jossain se raja on minullakin tultava vastaan,vaikka se on viimeaikoina venynyt aika kauas=)

 

lahjat%20lehti.jpg

Nimet%C3%B6n-3lahjasukat.jpg

jouluvirkkaus.jpg

Nämä kotonakin laitoin vielä jemmaan. En ole selaillut,vaan sittenkun tulee tylsempi ja kivuliaampi päivä,niin piristän itseäni ja paneudun näihin. Mitä ihania malleja mahdankaan löytää.

Huh hoi,mulla on paljon kirjoja luettavana,on lehtiä ja monenlaista käsityötä kesken. Siis tupa täynnä harrastuksia ja pitäähän kotitöitäkin tehdä!

Kiitoksin:Intsu