Eilisen päivän leivoin. Mikähän siinä on,että aina kun alan leipomaan ,niin leivon monenlaista. Sitten on niin kiire,siinä sivussa laitan työmiehille ruuan. Miehet tuli syömään ja mä en siinä joutanut syödä,kun oli leipomukset sellaisessa vaiheessa. Miehenikin ihmetteli,kun mulla meinaa aina olla kiire,sairaseläkeläisellä! Tuntui,että puhelinkin taas soi koko ajan. Leipomuksiin liittyi mun uusi kokeilukin. Vaan ensin näytän viimeisimmän pipon. Viisi pipoa on nyt tehtynä,neljä vielä pitäis.

 

m%C3%B6nkij%C3%A4pipo-normal.jpg

Pipon saaja on pikkuinen poika,joka rakastaa suuresti kaikkia koneita ,traktoreita,kuorma-autoja,kaivinkoneita jne.

 

suklaakakku-normal.jpg

Mun uusi leivontakokeilu oli tää suklaakuorutteinen kakku. Kuinka ollakkaa löysin tämänkin ohjeen siitä Talo ja Koti-lehdestä. Ohje on Kinuskikissan,jolla on myös palsta siinä lehdesä. Ai että,mitäkö erikoista tässä aidolla suklaalla kuorrutetulla kakulla on. No se on tämä..

 

sisus-normal.jpg

Siellä on suklaasydän sisällä. No ei tää nyt niin hyvin onnistunut,kuin Kinuskikissalla,ei tokikaan,mutta tää oli mun eka yritys. Seuraavalla kertaa olen jo viisaampi ja luulen osavani asetella esim. sydämet paremmin tai minkä kuvion haluankaan. Kinuskikisalla oli perhonen. Kakku on aika suuritöinen ja monivaiheinen ja aikaa vievä,että tuskin kovin usein tulee tehtyä,mutta ehkä johonkin juhliin.

Tässä tulee ohje.Tään nimi on PIILOKUVIOKAKKU

225g voita ja3dl sokeria vatkataan vaahdoksi. Lisätään 3 kananmunaa yksitellen vatkaten. Sitten 5dl vehnäjauhoja joihin on sekoitettu 3tl leivinjauhetta. Lisätään taikina jauhoseokseen vuorotellen 2dl kevytkerman kanssa. Otetaan eri astiaan yksi kolmasosa taikinasta ja lisätään 3rkl kaakaojauhetta. Tää tumma taikina levitetään uunipellille noin sentin paksuudelta ja paistetaan noin 10min. Silläaikaa vaaleaan taikinaan raastetaan yhden sitruunan mehu ja kuori. Kun tummataikinalevy on kypsä,niin otin piparimuotilla siitä sydämiä. Voidellaan ja korppujauhotetaan leipävuoka. Laitetaan ihan hiukan vaaleaa taikinaa vuoan pohjalle. Minä laitoin ehkä hiukan likaa. Sitten ladotaan jäähtyneet  sydämet keskelle vuokaa. Sydämet tulee latoa tiiviisti ja väärinpäin,huomioonottaen sen,kun kakku kumotaan,niin sitten sydämet tulee oikeinpäin. Loput taikinasta lusikoidaan sydämien molemmin puolin ja lopuksi kuvioidenkin päälle. Paistetaan 200ast. noin 45min. Annetaan seistä vuoassa hetken aikaa. Sulatetaan voita 40g kattilassa ja voisulaan lisätään taloussuklaalevy paloina ja sekoitellaan kunne suklaa on sulanut. Kakku päällystetään suklaaseoksella. Sen jälkeen annetaan jähmettyä hetken jääkaapissa. Herkku on valmis.

 

Bullaaa-normal.jpg

Tottakai ainaista pullaa leivoin ja vielä paljon enempi kuin kuvassa. Tuossa on kanelipullia ja voisilmäpullia.

 

mansupiira-normal.jpg

Kauraleipiä tein ja masikka-vaniljakastikepiirakan. Illalla kun olin saanut keittiön siistittyä ja leipomukset pakastettua,niin mä olin aivan väsynyt ja verenkiertohäiriöiset jalkani tosi kipeät etten enää meinannut liikkeelle päästä. Vaan nyt kun yö on nukuttu,niin se saa ihmeitä aikaan,taas olen virkeä. No, näillä eväillä loppuviikkoon.